در سال ۱۹۹۶، بتلنت (Battle.net)، سرویس آنلاین شرکت بازیسازی بلیزارد، کار خودش را در کنار عرضهی بازی دیابلو شروع کرد؛ طوری که بازیکنندههای دیابلو توانستند با یکدیگر در داخل بازی تعامل کنند. در حال حاضر، بیش از ۲۰ سال از این موضوع گذشته است و پس از ۲۰ بازی و
بستهی الحاقی مختلف، اولین بازی غیر بلیزارد قرار است به بتلنت اضافه شود. قرار نیست با اضافه شدن «دستینی ۲» (Destiny 2) به بتلنت، این سرویس به رقیبی برای استیم تبدیل شود. برای اینکه این موضوع را بیشتر درک کنیم، باید به منافعی که بتلنت برای دستینی ۲ و همچنین فایدههایی که دستینی ۲ برای بتلنت دارد، نگاهی بیاندازیم.
زمانی که بتلنت برای اولین بار راه افتاد، تنها ابزاری بود تا بازیکنندههای دیابلو بتوانند به یکدیگر متصل شوند و با همدیگر بازی کنند. این ابزار، قابلیتهای اجتماعی بسیار سادهای داشت و فقط این امکان را به بازیکنندهها میداد تا به سرورهای چند نفرهی دیابلو متصل شوند یا خودشان یک سرور هاست کنند. با هر بازی جدیدی که بلیزارد میساخت، این شرکت بازیسازی تواناییهای بتلنت را گسترش میداد. قابلیتهایی مثل رتبهبندی و جلوگیری از کپی بازیها با عرضهی استارکرفت به بتلنت اضافه شدند. از سوی دیگر امکان ذخیرهی شخصیتها در سرور با دیابلو ۲ به بتلنت آمد و پیدا کردن بازیکنندههای همسطح هم با وارکرفت ۳ به این سرویس اضافه شد. نسخهی ۲٫۰ سرویس بتلنت در سال ۲۰۰۹ عرضه شد و تمام این قابلیتها را در قالب یک اپلیکیشن به بازیکنندهها ارایه داد؛ طوری که بازیکنندههای «دنیای وارکرفت» یا هر بازی بلیزارد دیگری، میتوانستند با دوستانشان در سرورهای مختلف، بازیهای مختلف و یا شخصیتهای مختلف، تعامل کنند.
عرضهی دیابلو ۳ برای پلیاستیشن۳ و ایکسباکس۳۶۰ در سال ۲۰۱۳ این سرویس را برای اولین بار به کنسولهای بازی آورد؛ البته امکانات هنوز هم محدود بود. سپس در سال ۲۰۱۴ و با عرضهی Hearhstone شاهد گسترش یافتن بتلنت به سیستمهای عامل اندروید و iOS هم بودیم. در همان سال، بانجی دستینی را روی پلیاستیشن۳، ایکسباکس۳۶۰، پلیاستیشن۴ و ایکسباکس وان عرضه کرد. با توجه به اینکه دستینی یک بازی کنسولی بود، این بازی توانست از سرویس ایکسباکس لایو مایکروسافت و پلیاستیشن نتورک سونی به عنوان اساس بخش آنلاین خود استفاده کند؛ طوری که این سرویسها تمام ابزار ارتباطی و اجتماعی را در اختیار بازیکنندهها قرار میدادند. قابلیتهایی مثل چت صوتی، لیست دوستان و امکان ساختن گروه، روی خود سرویسهای ایکسباکس لایو و پلیاستیشن نتورک وجود دارند.
دستینی ۲ قرار است روی کامپیوتر هم عرضه شود و سرویسهای دیجیتالی روی کامپیوتر نیستند که میتوانند قابلیتهای ایکسباکس لایو و شبکهی پلیاستیشن را ارایه دهند. سرویس Origin شرکت الکترونیک آرتز و سرویس Uplay شرکت یوبیسافت هم بدون شک انتخابهای مناسبی نیستند، چون این شرکتها، دقیقا رقیب دستینی محسوب میشود. استیم تنها انتخابی است که بازیهای غیر یوبیسافت و الکترونیک آرتز جلوی خود میبینند.
با این حال، انتخاب بتلنت برای بانجی، نه تنها بهتر، بلکه کاملا هم ممکن است. از طرفی، تهیهکنندهی دستینی ۲ اکتیویژن است. شرکت اکتیویژن و بلیزارد هر دو زیرمجموعهی شرکت بزرگتری به اسم اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) هستند. با اینکه هر دو مطمئنا جدا از هم کار میکنند، اما بدون شک برای بلیزارد راحتتر است تا سرویس خودش را به یک بازی که در شرکت خودشان است، بدهد. از سوی دیگر، بانجی میتواند با استفاده از بتلنت، تمام قابلیتهایی که چه در حال حاضر و چه در آینده نیاز دارد را برای دستینی ۲ فراهم کند.
سرویس بتلنت، نقطهی قوت بلیزارد برای فروش بازیهایاش است. این سرویس میتواند برای هر بازی، تنظیم شود و قابلیتهایی مختص آن بازی ارایه دهد. بیش از ۱۱ هزار بازی روی استیم عرضه شده است؛ در نتیجه نمیتوان از این سرویس انتظار ارایهی قابلیتهایی برای هر بازی داشت.
بتلنت نه تنها کار میکند تا دستینی ۲ روی کامپیوتر، تمام قابلیتهای نسخههای کنسولی را داشته باشد، بلکه این امکان را فراهم میکند تا نسخههای کنسولی به نسخهی کامپیوتر متصل شوند. والو قبلا این کار را برای نسخهی پلیاستیشن۳ بازی پورتال ۲ کرده بود، طوری که بازیکنندههای کامپیوتر پورتال ۲ میتوانستند با گیمرهای پلیاستیشن۳ بازی کنند. با این حال، این اتفاق دیگر روی نداد و هیچ پیشرفتی صورت نگرفت.
حتی اگر بانجی نمیخواهد بازیکنندههای کامپیوتر با بازیکنندههای کنسولی بازی کنند، باز هم میتواند این فرصت را فراهم کند تا شخصیتها را از پلتفرمهای مختلف، انتقال داد. این قابلیت روی نسخههای کنسولی دیابلو ۳ وجود داشت. بلیزارد این امکان را به بازیکنندههای ایکسباکس۳۶۰ و پلیاستیشن۳ بازی دیابلو ۳ این امکان را داده بود تا شخصیتهایشان را به ایکسباکس وان و پلیاستیشن۳ انتقال دهند. برای مدتی کوتاه، حتی میشد شخصیتها را از کنسولهای سونی به کنسولهای مایکروسافت انتقال داد. اینکه بتوان شخصیتها را از کامپیوتر به کنسول، یا حتی از کنسولهای فعلی به کنسولهای نسل بعد، انتقال داد، میتواند قابلیت بسیار بزرگی برای دستینی ۲ باشد.
در نهایت هم بتلنت، میتواند درآمد بیشتری را برای اکتیویژن داشته باشد. استیم و دیگر سرویسهای فروش دیجیتال بازی، از هر فروش درصدی برمیدارند. عرضهی یک بازی بزرگ مثل دستینی ۲ روی کامپیوتر، هزینه دارد؛ این هزینهها میتواند با استفاده نکردن از استیم، کاهش پیدا کند. با تمام این اوصاف، نمیدانیم آیا در آینده قرار است بازیهای دیگری هم به سرویس بتلنت بیایند یا نه.
عرضهی نسخهی کامپیوتر دستینی ۲ روی بتلنت، خبری بسیار غافلگیرکننده بود؛ با این حال، غافلگیری اصلی این جاست که چقدر این بازی و این سرویس، به کار یکدیگر میآیند.
منبع: digikala.com/mag