بازی طلوع مردگان (پیش‌نمایش Days Gone)

بازی طلوع مردگان (پیش‌نمایش Days Gone)

می‌خواهیم که قبل از هر چیز، از بهترین بودن سونی و بازی‌های‌اش در نمایشگاه E3 بگوییم، اما از این کار اجتناب می‌کنیم تا به ما برچسب طرفداری نزنید. از خودتان می‌خواهیم که از بازی‌کننده‌های دور و اطراف‌تان درباره‌ی نمایشگاه E3 امسال، و اینکه کدام شرکت بهتر عمل کرده بود، بپرسید.

 

Premier_Daysgone_Main
 
 

تصور نمی‌کنیم کسی سونی را به عنوان اولین گزینه، به شما معرفی نکند؛ اگر کسی کنفرانس طولانی و خسته‌کننده‌ی مایکروسافت و بازی‌هایی مثل «ماین‌کرفت» و Sea of Thieves را دیده باشد و هنوز هم از این کنفرانس طرفداری کند، آن وقت است که باید کمی در منطقی بودن این افراد و اینکه آیا از روی طرفداری قضاوت می‌کنند یا نه، شک کنید.

 

DaysGone-1

 

سونی بهترین نمایش را در E3 داشت.؛ بازی‌های خوب و زیادی که در این کنفرانس نمایش داده شدند به کنار؛ دو بازی به تنهایی کنفرانس سونی را به بهترین نمایش E3 امسال تبدیل کردند: «خدای جنگ» جدید و «روزهای از دست رفته». به خدای جنگ (God of War) حسابی پرداخته‌ایم و تا حد امکان، از هر گوشه و کناری از این بازی اطلاعات جمع کرده‌ایم؛ پس بگذارید به «روزهای از دسته رفته» یا همان Days Gone برسیم.

 

سونی در کنفرانس‌اش، کاملا غیر منتظره بازی جدیدی را رو کرد که تا به حال حتی یک طرح مفهومی هم از آن به بیرون درز نکرده بود؛ آن هم در حالی که تمام تریلرهای E3 شرکت‌هایی مثل یوبی‌سافت یا مایکروسافت، چند روز قبل از نمایش‌شان در اینترنت پخش شده بودند.

 

بازی Days Gone آن‌قدر آماده بود که سونی نمایشی زنده از این بازی را برای کنفرانس‌اش تدارک دیده بود. لحظه به لحظه‌ی این نمایش به قدری خوب بود که بارها آن را دیده‌ایم و هر بار هم مو به تن‌مان سیخ شده است. می‌توان Days Gone را پس از God of War جدید و «افسانه‌ی زلدا»، بهترین بازی نمایشگاه E3 امسال نامید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

بلندپروازی

احتمالا شما هم مثل ما زمانی که تریلرهای رونمایی از بازی‌های جدید را می‌بینید، قبل از هر چیز و با دیدن لوگوی استودیوی سازنده‌ی آن، به سابقه‌ی استودیو فکر می‌کنید.

 

سونی در کنفرانس E3 خود، در ابتدا یک تریلر سینمایی از Days Gone نشان داد و پس از آن، روند بازی آن را زنده پخش کرد. در تریلر اولیه‌ی بازی، لوگوی استودیوی بازی‌سازی Sony Bend را دیدیم و در ابتدا تصور کردیم که مثل همیشه، این استودیو قرار است یک بازی برای کنسول دستی سونی بسازد؛ سپس یادمان افتاد که وضع پلی‌استیشن ویتا آن‌ِقدر افتضاح است که حتی سونی هم گفته دیگر نمی‌خواهد برای کنسول دستی‌اش بازی بسازد و حتی بازی‌های ویتا مثل Gravity Rush را برای پلی‌استیشن۴ عرضه می‌کند.

 

DaysGone-1

 

موتور شخصیت اصلی نقش بزرگی در بازی ایفا خواهد کرد.

 

استودیوی Sony Bend مسوول ساخت مجموعه بازی‌های قدیمی «سایفون فیلتر» (Syphon Filter) است. احتمال ندارد از گیمرهای نسل پلی‌استیشن۱ و ۲ باشید و دست‌تان به شماره‌ای از سایفون فیلتر نخورده باشد. استودیوی Sony Bend آخرین بازی کنسولی‌اش را در سال ۲۰۰۴ و روی کنسول پلی‌استیشن۲ عرضه کرده است که آن هم یک سایفون فیلتر بود. از آن زمان تا به امروز، استودیوی Sony Bend فقط مشغول ساختن بازی برای PSP و پلی‌استیشن ویتا بوده است؛ بازی‌هایی مثل «مقاومت» (Resistance)، «سایفون فیلتر» یا Uncharted: Golden Abyss از آخرین ساخته‌های این استودیو هستند.

 

DaysGone-2

 

محیط‌های بازی بزرگ و زیبا طراحی شده‌اند و بسیار پرجزییات هستند.

 

با تمام این اوصاف، به راحتی می‌توانیم بگوییم که استودیوی Sony Bend تا به حال بازی بد نساخته است. نمایش Days Gone هم به عنوان اولین بازی کنسولی این استودیو پس از سال‌ها، دوباره این موضوع را ثابت کرده است. بازی‌های Sony Bend توانایی سخت‌افزارهایی که روی آن اجرا می‌شدند را به تصویر کشیده‌اند و Days Gone هم از این موضوع جدا نیست.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

فرزندان آشوب

Days Gone یک بازی محیط-باز پساآخرلزمانی است؛ پساآخرالزمانی از آن نوع‌اش که در آن، بیماری‌ای انسان‌ها را نابود کرده است و آن‌ها هم که زنده مانده‌اند، زامبی هستند. با این حال، سازندگان بازی از همان ابتدای رونمایی از Days Gone از کلمه‌ی «زامبی» استفاده نکرده‌اند و هیولاهای بازی‌شان را Freaker نامیده‌اند. با این حال ما بی‌خیال تصمیم آن‌ها در اجتناب از استفاده از کلمه‌ی زامبی می‌شویم و Days Gone را یک «زامبی-کشی محیط-باز» می‌نامیم.

با توجه به آنچه از روند بازی Days Gone دیده‌ایم، هنوز هم مطمئن نیستیم که باید بازی را در سبک «ترسناک» یا «اکشن سوم‌شخص» جای دهیم. زامبی‌های Days Gone به جای اینکه دشمنی برای کشتن باشند، ترسناک و دلهره‌آور هستند. در روند بازی دیده‌ایم که زامبی‌ها مثل مور و ملخ از هر سوراخی که در دور و اطراف‌تان ببینید به بیرون می‌پاشند. تعداد زامبی‌های بازی آن‌قدر زیاد است که هنوز هم به اینکه پلی‌استیشن۴ قرار است بازی Days Gone را اجرا کند، شک داریم.

 

DaysGone-3

 

باید با تمام قدرت از دست زامبی‌ها فرار کنید.

 

این زامبی‌ها، به جای اینکه در بازی قرار داده شده باشند تا شما آن‌ها را نابود کنید، هدف دیگری دارند: زامبی‌ها در تعداد زیاد دنبال‌تان می‌دوند تا شما دلهره بگیرید و فرار کنید. تمام زامبی‌های بازی هم با یک تیر کشته می‌شوند و تیر فت و فراوان در بازی پیدا می‌شود. با این حال، تعداد زامبی‌ها آن‌قدر زیاد است که نباید یک جا کمین و شروع به شلیک کردن زامبی‌ها کنید؛ این زامبی‌ها تمامی ندارند و باید به دنبال تمام کردن هدف مرحله باشید.

 

نکته‌ی جالب این است که زامبی‌ها حتی اگر هم به شما برسند، کمی صبر می‌کنند تا این اجازه را به شما بدهند تا از دست آن‌ها فرار کنید. قرار هم نیست شما متوجه این موضوع شوید که زامبی‌ها فقط دنبال‌تان می‌کنند تا بترسید و فرار کنید. شما از دست آن‌ها فرار می‌کنید و در این میان هم حسابی از آن‌ها می‌ترسید.

 

DaysGone-4

 

روند بازی هر از گاهی هم آرام و ترسناک می‌شود.

 

هنوز اطلاعی از وسعت نقشه و محیط بازی نداریم و نمی‌دانیم که آیا قرار است در نقشه‌ی بازی، شهر هم وجود داشته باشد یا نه. اما می‌دانیم که شخصیت بازی، یک موتورسوار است و موتوری درست و حسابی دارد. این موتور نقش بزرگی در گشت و گذار در نقشه‌ی بازی ایفا خواهد کرد.

 

می‌دانیم که می‌توانید در بازی آیتم‌های مختلف جمع کنید و با آن‌ها، برای خودتان ابزار و وسایل مختلف بسازید. به احتمال زیاد، امکان ارتقای شخصیت، اسلحه‌ها و موتور هم در بازی وجود خواهد داشت.

 

آن‌طور که در نمایش Days Gone دیده‌ایم، روند بازی برخی اوقات آرام و شبیه به «آخرین ما» می‌شود؛ یعنی کشتن زامبی‌ها به صورت مخفی‌کاری هم مطمئنا بخشی از بازی خواهد بود و همیشه هم قرار نیست از دست زامبی‌ها فرار کنید.

 

دمویی که سونی در کنفرانس E3 خود نشان داد، یک بار دیگر هم نمایش داده شده است. همین موضوع هم باعث شده است تا ببینیم که می‌توان مراحل بازی را به حالت‌های مختلف انجام داد. محیط بازی پر است از راه‌های مختلف؛ راه‌هایی که منجر به اتفاقات متفاوت می‌شوند. سلاح‌های مختلفی هم در بازی قرار داده شده‌اند که هر کدام، روند مبارزات را تغییر می‌ًدهند.  حتی یک چرخه‌ی روز و شب هم در بازی قرار دارد که باعث می‌شود با رفتارهای متفاوتی از سوی زامبی‌ها مواجه شوید.

‌‌‌‌‌‌‌

جنگ جهانی زامبی‌ها

آنچه بیشتر از هر چیزی، ما را تحت تاثیر خود قرار داده، توانایی Days Gone در پردازش تعداد بی‌شماری زامبی است. نقشه‌ای که در ویدیوی روند بازی دیده‌ایم، پر است از زامبی‌هایی که کیفیت گرافیکی کمی ندارند. با این همه زامبی، باز هم محیط، شخصیت‌ها و نورپردازی شگفت‌انگیز است؛ طوری که پس از رونمایی از Days Gone‌، رسانه‌های مختلف صنعت بازی سراغ سازندگان بازی رفتند و از آن‌ها پرسیدند که آیا بازی‌شان را برای مدل ارتقا یافته‌ی پلی‌استیشن۴ می‌سازند یا همین مدل فعلی.

سازندگان بازی هم گفتند که بازی روی پلی‌استیشن۴ فعلی ساخته شده است و هر چه از بازی دیده‌اید، کیفیت بازی را روی کنسولی که در خانه دارید نشان می‌دهد. بازی Days Gone با استفاده از موتورپایه‌ی «آنریل انجین ۴» ساخته می‌شود و سازندگان واقعا به خوبی از این موتور پایه‌ی قدرتمند، برای ساخت محیطی بزرگ و با کیفیت و زامبی‌های زیاد، استفاده کرده‌اند.

 

DaysGone-5

 

توانایی بازی در پردازش این همه زامبی شگفت‌انگیز است.

 

مسوولان استودیوی بازی‌سازی Sony Bend از پاسخ به این سوال که بازی قرار است در چه زمانی عرضه شود، سر باز زده‌اند. با این حال، این موضوع را تایید کرده‌اند که قرار نیست در سال جاری میلادی، بازی عرضه شود؛ در نتیجه می‌توانیم مطمئن باشیم که بازی نمایش‌های بزرگ‌تر و بهتری هم در آینده خواهد داشت و اطلاعات بیشتری از آن منتشر خواهند شد.

 

فعلا تنها می‌توانیم خودمان را چند تریلری که از بازی منتشر شده است، سرگرم کنیم و منتظر نمایش دوباره‌ی Days Gone باشیم.

 

 

 

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌منبع : mag.digikala.com

نویسنده مطلب: سید حسن حسینی

سید حسن حسینی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!